מהו גיד אכילס?

גיד אכילס הינו הגיד המצוי בחלק האחורי של הקרסול והוא הגיד העבה ביותר בגוף.

מיהם אלה שסובלים מכאבים בגיד אכילס בשכיחות גבוהה?

כאבים אלו שכיחים בעיקר ברצים אשר רצים במהירות וכן רצים בעליות.
בנוסף התופעה שכיחה בקרב אלו שנוהגים להניח את החלק הקדמי של כף הרגל ראשון בעת צעד.

הסיבה הינה כי העומס על הגיד בעת ריצה הינו עד פי שלושה ממשקל הגוף. 

עקב כך כ – 10 אחוז מן הפגיעות ברצים הינן בגיד אכילס.

את הכאב ניתן להרגיש בגיד אכילס במהלך הריצה והוא מתבטא בתחושה של חריקות בתנועה של הקרסול או תחושה של התכווצות בחלק אחורי של כף הרגל.

בתחילה הכאבים חולפים עם הזמן בעת ריצה, מעין תחושה של התחממות המקום.  בהמשך הכאב הופך להיות קבוע בעת ריצה ולבסוף יש כאבים גם במנוחה.

עובדה מעניינת –
הבעיה שכיחה הרבה יותר בבנים מאשר בבנות אולי עקב מהירות גבוהה יותר, משקל גבוה יותר או סגנון הליכה שונה.

הבחנה בין 2 סוגים של דלקות בגיד אכילס –

יש להבחין בין דלקת הגיד המתרחשת בחלקו האמצעי לבין דלקת הגיד בסמוך למקום החיבור לעצם העקב.
דלקת הגיד המופיעה בסמוך למקום החיבור לעצם העקב שכיחה יותר בחיילים וגברים בגיל העמידה ולעיתים קרובות מערבת דלקת של כיס מלא נוזלים הקרוי בורסה. 

כיס זה גורם לכאב חד דלקתי ולעיתים לאודם מקומי.  כאשר הדלקת נמשכת תקופה ארוכה ניתן לצפות להתפתחות זיזי עצם מכאיבים.

לעיתים קרובות דלקת באזור החיבור לעצם העקב נובע מחיכוך של הנעל וניתן להקל עליו על ידי שינוי סוג הנעל (למשל נעילת נעליים קלות יותר בצבא לעומת המגף הבסיסי).

ישנן סיבות שונות להתפתחות דלקת של גיד אכילס כאשר המשותף לכולן הינו העברה של עומס רב מידי דרך סיבי הגיד המורכבים מחלבון בשם קולגן.

נמצא כי לרצים הלוקים בדלקת יש נטייה להשטחה של כף הרגל, הגבלת טווח תנועה של הקרסול בכפוף ויישור כמו כן נמצא שיש חולשה של שרירי התאומים בעיקר. 

כיצד ניתן למנוע את הפגיעה בגיד אכילס?

מניעה יעילה של פגיעה בגיד אכילס יכולה להתבצע על ידי 3 פעולות עיקריות –

  1. חיזוק שרירי התאומים לפני העלאת עומס הריצה
  2. עבודה על טווחי תנועה של הקרסול כמו למשל תנועות כפיפה ומתיחה
  3. תיקון של מנח כף הרגל עם מדרס.

בסרטון הבא נסביר מהם הטיפולים המומלצים במידה וכבר נוצרה פגיעה בגיד אכילס וגם אילו תרגילים כדאי לבצע.