במידה וכבר נוצרה דלקת בגיד אכילס, כיצד כדאי לטפל?

בניגוד לאמרה השגרתית לפיה תיקון הגורמים לפגיעה יביא לריפוי הגיד, לרוב המחלה הופכת כרונית ויוצרת דילמה האם פשוט להפסיק לרוץ או לגשת לקבלת טיפול רפואי. 

מדוע תיקון הגורמים לפגיעה בגיד אכילס אינו מביא לריפוי?

הסיבה לכך היא אופי הנזק. שימוש ייתר בגיד אכילס גורם לקריעה של סיבי הקולגן עצמם.  לא רק שסיבים אלו עוברים תיקון בצורה איטית מאוד, תיקון הסיבים מלווה ביצירת סיבים לא מסודרים.

סיבים לא מסודרים אלו לא יוכלו להחליק היטב זה לעומת זה בעת ריצה ולכן התהליך הדלקתי רק יגבר.  מסיבה זו ולעיתים קרובות, ביצוע מתיחות במצב דלקת של גיד אכילס רק יחמירו את הכאב.

איך צניחת עקב אקסצנטרית יכולה לעזור?

ישנם מספר סוגים של תנועות שרירים. 

"תנועה קונצנטרית" הינה תנועה בה השריר מתכווץ ועושה עבודה תוך כדי קיצור אורכו. 

"תנועה אקסצנטרית" הינה תנועה בה השריר מתארך תוך כדי התנועה, למרות התכווצות מקסימלית.  לרוב תנועה כזו נובעת מהפעלה של כוח נגדי שהוא גדול יותר מכוחו של השריר להתכווץ.

כיצד מתבצעת צניחת עקב אקסצנטרית?

יש לעמוד על מדרגה כאשר העקב נמצא באוויר ולאחר מכן לעלות לעמידה על אצבעות כף הרגל תוך שימוש בעיקר ברגל הבריאה. בשלב זה יש להוריד באיטיות את העקב עד למקום שבו העקב נמצא  מתחת לגובה אצבעות כף הרגל.  יש להשתדל שרוב הכוח יופעל על ידי הרגל הכואבת.  לאחר מכן יש לעבור שוב לעמידה על אצבעות כף הרגל תוך שימוש ברגל הבריאה.

כמה פעמים מומלץ לחזור על התרגיל?

למשך תקופה של 12 שבועות – מומלץ לבצע את התרגיל פעמיים ביום ובכל פעם לבצע כ – 15 חזרות על התרגיל.
יש לחזור על התרגילים הן בברכיים כפופות והן בברכיים ישרות כך שמדובר בערך ב – 60 חזרות ליום.

האם ביצוע התרגיל גורם לתחושת כאב?

יש לצפות לכאב במידה בינונית ברגל הפגועה. הכאב נובע מכך שסיבים שאינם ישרים עוברים תהליך של קילוף ויישור. מסיבה זו גם יכולה להיווצר נפיחות קלה באזור הגיד לאחר התרגיל.

מתי ניתן להפסיק את שגרת התרגילים?

כאשר הכאב באזור גיד אכילס נפסק – בשלב זה ניתן לעבור לשלב הבא.
בשלב הבא יש לבצע חיזוק כוח שרירים של שרירי התאומים תוך שיפור טווח התנועה של הקרסול.  שגרת האימון דומה אך כאן יש לעבוד תוך כיפוף הברכיים בצורה מקסימלית.
תנוחה זו מגבילה את כוח שריר התאומים ומכריחה את שריר הסולאוס (נקרא גם "שריר הסוליה") להתחזק.

בהמשך ניתן להוסיף משקל בדמות תיק גב עם משקולות כדי ליצור גירוי לבניית שריר התאומים.

האם יש טעם בשינוי סוג הנעל?

כן. יש לנסות לשנות נעל עם הגבהה מינימלית לנעל עם הגבהה קטנה של העקב.  חשוב גם להקפיד על מנח סופינציה (הנוטה כלפי חוץ) של הנעל.  אין ככל הנראה טעם במדרסים בבניה אישית ועדיף לקנות נעל התעמלות שמונעת פרונציה (קריסה פנימה של כף הרגל).

האם ישנם טיפולים נוספים?

גלי הלם בעוצמה נמוכה יכולים לזרז ריפוי הגיד.  טיפולים אלו נעשים בתדירות של פעם בשבוע או פעמיים בשבוע.  יש צורך ב 6 עד 12 טיפולים.

כיצד ניתן למנוע דלקת חוזרת בגיד אכילס, לאחר שזו נרפאה?

  1. ניתן למרוח משחת טראומיל שיכולה להועיל בהפחתת הדלקת. השימוש במשחה מתבצע בעיקר לאחר ריצה ותוך כדי עיסוי עמוק על ידי מכשיר עיסוי ייעודי.
  2. חימום עמוק על ידי מכשיר B CURE LASER או כריות חימום לפני ריצה יכול גם כן להועיל.

אין טעם לקחת תרופות נגד דלקת כגון אדויל או אתופן.

מה עושים במידה וכל הפעולות לטיפול בדלקת בגיד אכילס לא הועילו?

השלב הבא הינו שלב של טיפולים פולשניים.  מקובל מאוד השימוש בהזרקות PRP (הקליקו על הקישור שכאן למעלה בסרטון למעבר לסרטון על זריקות PRP).

כיום ישנה גם חלופה יעילה שפותחה על ידי פרופסור שוקרון שקרויה PRF.  היתרון של שיטה זו הינו מחיר נמוך יותר, פחות כאב בעת הזרקה וככל הנראה תוצאות טובות יותר.

מתי כדאי לשקול ביצוע ניתוח?

רק במקרי קיצון יש לשקול טיפול ניתוחי.  מטרת הטיפול הניתוחי הינה הורדת כאבים על ידי סילוק אזורים נמקים בגיד וכן כריתת זיזי עצם באזור חיבור עצם העקב.