לעיתים קרובות כאשר אנו נפנה לרופא לגבי כאבים כרוניים בברך, נקבל תשובה כללית שמדובר בדלקת בברך.

מהי דלקת בברך ואיך מאבחנים ומטפלים בה?

כאבים חדים בברך שנמשכים זמן קצר (שעות עד ימים) הינם לרוב כתוצאה ממאמץ יתר או חבלה.  מאידך הכאבים המתמשכים הינם לרוב פחות עוצמתיים אך אינם חולפים.

יש להבחין במקרה ייחודי יחסית של כאבים עקב SONK כלומר נמק של עצם בברך.
כאבים אלו מתאפיינים בעוצמה גבוהה (לרוב המטופל מסוגל לנקוב בשעת התחלת הכאבים) ללא קשר לחבלה ברורה.
הכאב ממוקד לאזור מסוים בברך בדרך כלל בחלקה הפנימי של הברך וישנם כאבים נקודתיים עזים ביותר.

כאבי ברך כרוניים הינם כאבים שנמשכים מעל לחודש ימים.  לרוב כאבים כאלו אינם חולפים מעצמם אך לעיתים קרובות עוצמת הכאבים משתנה לאורך הזמן באופן גלי.

מהן הסיבות לכאבי ברכיים כרוניים?

הסיבה השכיחה ביותר הינה מחלת האוסטאוארתריטיס (Osteoarthritis) מחלה זו מתאפיינת בפגיעה של הסחוס המפרקי, יצירת זיזי עצם בשולי המפרק וחריקות בתנועה של המפרק.

מחלה זו קשורה הדוקות להשמנה, למחלת הסוכרת ולגיל מבוגר.

סיבות פחות שכיחות לכאבי ברכיים

דלקת גיד (טנדיניטיס) של קדמת הברך המתאפיינת בכאבים בעלייה במדרגות, כאבים באזור מאוד רחוק מעצם הפיקה והחרפה של כאבים בקפיצות וריצות.

דלקת הגיד של חלקה הפנימי של הברך נובעת לרוב מדלקת של גידי קבוצת רגל האווז.
קבוצת גידים אלו מצויה בחלק הפנימי של הברך ולעיתים קרובות בעיקר בנשים מבוגרות וגורמת לכאב ממוקד.

קרע של מניסקוס משתנה באופיו בין צעירים למבוגרים.  בעוד שצעירים נפגעים מקרע מניסקוס לרוב עקב חבלה סיבובית (קלאסי במשחק כדורגל), במבוגרים (בעיקר בנשים) שכיח קרע שורש המניסקוס הפנימי כחלק מתהליך של אוסטאוארתריטיס.

בעוד שבחלק מן המקרים של צעירים עם קרע חבלתי יש הצדקה לארתרוסקופיה של ברך (ניתוח זעיר פולשני במפרק הברך) וכריתת המניסקוס, קיימת היום תמימות דעים שאין טעם רב בטיפול ניתוחי במקרה של קרע מניסקוס במבוגרים ולכן מוצעים כיום מספר סוגי טיפולים שמרניים כולל זריקות PRP, השתלת תאי גזע, וזריקות אוזון. יש להדגיש את הטיפול הפיזיותרפי בד בבד עם הטיפול התרופתי וההזרקתי.

בורסיטיס הינו מושג שמציין הצטברות של נוזלים בשק באזור הברך. לעיתים קרובות פגיעה זו קורית ברצים בחלק החיצוני של הברך ונקראת איליו טיביאל בנד סינדרום (Iliotibial Band Syndrome).  בצורה מפתיעה נראה כי שינוי סוג נעל התעמלות תועיל לעיתים קרובות בשלוב עם פיזיותרפיה ועיסוי עמוק להקלת תלונות אלו.

לעתים קרובות מופיע גוש בחלקה האחורי של הברך כחלק מבורסיטיס (מצב של זיהום, דלקת ונפיחות של הבורסה).  גוש זה קרוי "ציסטה על שם בייקר". חשוב במצב זה לוודא שלא מדובר בגוש סולידי שעלול להיות גידול ממש.

בדרך כלל הטיפול הטוב בציסטה על שם בייקר, במידה והיא מפריעה, הינו הזרקה של תרופה כדי להקטין הציסטה ולשאוב את הנוזל.  לעיתים יש לשלב טיפול זה עם הזרקות של קדמת הברך כדי להאט את התהליך הניווני – אוסטאוארתריטיס שהינו לרוב מקור הציסטה.