הגשת בקשה לשימוש בקנאביס רפואי

טיפול בקנאביס רפואי

מסמכים דרושים להגשת בקשה לקנאביס רפואי

על מנת להגיש בקשה ליחידת קנאביס רפואי (יק"ר) במשרד הבריאות דרושים לרוב מספר נתונים נוספים. נבקש לשלוח למזכירת ד"ר דרור רובינסון סיכום מידע רפואי מפורט מטעם רופא המשפחה כולל כל הנתונים לגבי הטיפולים בכאבים שמקבל כמו גם מחלות הרקע.
בנוסף חשוב לקבל דו"ח מרוכז של ניפוק תרופות בשנה האחרונה. יש להקפיד לכלול בדו"ח את כל הנתונים כולל מבתי מרקחת פרטיים שונים (סופרפארם ודומיו) היות ולעיתים בדו"ח שמוצא על ידי הקופה חסרים הנתונים.

סוגי מחלות שדורשים אישורים נוספים

במקרה של טיפולים במחלה ממארת חשוב לקבל מכתב של אונקולוג
במקרה של טיפולים במחלת מפרקים דלקתית חשוב לקבל מכתב של רוימטולוג
במקרה של מחלת פיברומיאלגיה חשוב לקבל מכתב של פסיכיאטר מטפל כמו גם רוימטולוג כמו כן יש למלא טופס של מידת המוגבלות הקשורה למחלה- הקלק כאן להורדת הטופס
במקרה של טיפול פסיכולוגי\פסיכיאטרי חשוב לקבל מכתב מסכם של הרופא\פסיכולוג המטפל.

לאן שולחים?

נודה על שליחת החומר לפקס 3182919- 077
או לכתובת מייל ortho.medservices@gmail.com

מה קורה לאחר משלוח החומר הרפואי הדרוש?

אחרי קבלה של המידע הנדרש, מזכירת מרפאת ד"ר דרור רובינסון, אופאל, תשלח לך בימים הקרובים את הטופס המקוון של משרד הבריאות להמשך טיפול עם דף הוראות לגבי התהליך. אנו מבקשים להבהיר כי לא לד"ר רובינסון ולא למזכירתו ישנה השפעה על קצב העבודה של משרד הבריאות. עקב עומס רב יתכנו עיכובים בטיפול שם ואני מבקש להתאזר בסבלנות. מספר הטלפון במוקד משרד הבריאות הינו 6268000 – 08 מספר הפקס ביחידת היק"ר הינו 6474810 – 02 וכן ניתן לפנות במייל imca@moh.health.gov.il

צורות צריכה של סם הקנאביס

ניתן עקרונית לצרוך הסם בעישון או באידוי או בשמן כטיפות תת לשוניות.
למעט בילדים לא מקובל בישראל שימוש כתוסף לאוכל או בעוגיות וזאת עקב סיכון לרעילות בשיטה זו.
צריכה בעישון מלווה בתופעות לואי כגון צריבה בגרון, וקושי בנשימה. לעיתים לכן עדיף לעבור לטיפול באידוי. מכשיר אידוי הינו יחסית יקר לקניה. כמו כן לעתים קרובות הנצולת נמוכה ולכן יש צורך בהגדלת מנון הסם.
צריכה של שמן תת לשוני, מומלצת בעיקר במבוגרים. עקב חשש מתופעות לואי של סחרחורת ובחילות וירידת לחץ דם תנוחתי עדיף להתחיל באנשים מעל גיל 60 שימוש בשמן תת לשוני במינון נמוך. רצוי להעלות בהדרגה המנון לפי סיבולת המטופל, וכדאי בעיקר להתחיל בשימוש בלילה בשמן.
במידה ורוצים לשנות צורת צריכה יש לפנות למרפאת דר רובינסון לבדיקה וקבלת הדרכה.

איזה סוג קנאביס כדאי לצרוך?

עקרונית משרד הבריאות בוחר את הספק למטופל.
הרופא המטפל – ד"ר דרור רובינסון – ינחה לגבי סוג הקנאביס (אינדיקה או סטיבה או מעורב) וכן הזן הרצוי. כמו כן תקבל הסבר לגבי תכולת הסם הרצויה (רמת CBD וכן רמת THC כמו גם היחס ביניהם)
עם זאת יש לזכור כי יש לשאלה זו תשובה פרטנית לכל מטופל.
במידה והזנים שיש לספק לא מתאימים, יש לפנות שוב למרפאת ד"ר רובינסון כדי לקבל הדרכה פרטנית לאיזה ספק יש לעבור.

תופעות לואי צפויות של שימוש בסם הקנאביס – מה השפעת הסם על הגוף?

האצה של קצב הלב. ירידה של לחץ דם. ירידה של רמת סוכר בדם, צורך לאכול משהו מתוק.
עלול להיות סיכון מוגבר להתקפי לב. אין מספיק מידע כיום על הסיכון המדויק.
עשון גורם לגירוי של דרכי הנשימה. יתכן שיש עליה של סיכון למחלות ריאה כגון דלקת ראות.
קשה לקבוע אם יש שכיחות יתר של סרטן ראות, אך נראה כי יש עלית שכיחות סרטן אשכים.
שימוש בקנאביס גורם לפגיעות בעובר והסם עובר לתינוק בעת הנקה מן האם תוך סיכון התינוק.

סיכונים של שימוש בסם הקנאביס

מדוע צמח הקנאביס אינו מאושר על ידי משרד הבריאות האמריקאי כתרופה?
כדי שמוצר יחשב תרופה משרד הבריאות האמריקאי דורש נסוי קליני במאות או אלפי מטופלים. עד היום לא בוצע ניסוי כזה בגלל עלויות גדולות שלו.
לכן לא ניתן לקבוע כי היתרון בשימוש בקנאביס כאמצעי ריפוי עולה על הסיכון הכרוך בשימוש בקנאביס.

מהם קנאבינואידים?

מדובר בחומרים כימיים הקשורים מבחינת מבנה כימי לחומר בשם טטראהידרוקנאבינול (THC)
הגוף מייצר קנבינואידים טבעיים, הם קשורים לתחושת שובע, תנועת הגוף, זכרון ותפישה חושית.
אחד הקנבינואידים קרוי CBD, הוא פחות גורם להתמכרות, קשור לטיפולים במחלות מסוימות כגון אפילפסיה בילדות.

מה יכול להיות השימוש התרופתי של קנבינואידים?

THC מעלה תאבון ומוריד בחילות, ישנן תרופות מאושרות על בסיס פעילות זו. יש ראיות חלקיות לכך ש THC מוריד כאב ודלקת, כאבים ואודם, כמו גם משפר תנועתיות והפרעות שרירים מסוימות, ואולי גם דלקת פרקים.
CBD יתכן והינו יעיל בהורדת דלקת, הורדת כאב, התכווצויות ואולי אפילו יעיל בטיפול במחלות נפש מסויימות והתמכרות.
ניסויים בתאים ובחיות הראו כי תוספת של THC ו CBD יכולה לגרום לתמותה של תאי סרטן ואולי גם לשפר את יעילות הטיפול הקרינתי.

האם קיים סיכון מוגבר באנשים מבוגרים או חולים בשימוש בקנאביס?

השימוש הקבוע בקנאביס הינו חדש יחסית, אין לנו נתונים מספיקים כדי לקבוע לכאן או לכאן, יתכן ויש סיכון מוגבר לסבוכים של קנאביס באנשים מבוגרים או חולים.

מהם הסיכונים הידועים של שמוש בצמח הקאנביס?

שימוש בקנאביס פוגע בזיכרון לטווח קצר.
יכול להפגע השפוט ולכן עלולה להיות פגיעה תפקודית בלימודים או עבודה או פגיעה ביכולת לנהוג רכב.

מה ההשפעה המיידית של עישון קנאביס?

עקב העשון נכנסים קנבינואידים כולל THC לזרם הדם, לעתים נגרמת תחושה של אופוריה, או שפור בראית צבעים, או עליזות.
חלק מן האנשים ירגישו לא טוב, בעיקר אם נלקח מנון גבוה, במצב זה עלולה להיות חרדה, תחושת אימה ועצב.
השפעה של עשון הינה כשעה עד שלוש שעות, השפעה של אכילה עלולה להיות ממושכת יותר.
שימוש במריחואנה עלול לכן לגרום גם לפסיכוזה ובלבול קשה עם אובדן תחושת העצמי.
קנאביס גורם לסיכון בעת נהיגה וקשור לתאונות דרכים.

האם יש סיכון להתמכרות בשימוש בקנאביס רפואי?

כן, כ- 10% מן המשתמשים עלולים להתמכר, במצב זה נוצר חשק עז לסם וצורך במנות גדולות יותר ויותר. הגמילה מסם הקנאביס עלולה להיות קשה.
יש גם סיכון ששימוש בקנאביס יגרום בעתיד לנטייה לשימוש בסמים קשים יותר.

ביקורי מעקב

במידה ותקבל רישיון לקנאביס, יש צורך במעקב תקופתי אצל ד"ר דרור רובינסון.
המעקב הראשון הינה לאחר שלושה חודשים. ד"ר רובינסון מבקש להביא למעקב זה סיכום מידע עדכני של רופא משפחה, וכן דוח ניפוק תרופות במשך שלושת החודשים של הטיפול
בנוסף יש למלא טופס הערכה של מידת הכאבים אותו ניתן להוריד מאתר האינטרנט של המרפאה (הקלק כאן להורדת שאלון BPI)

לכמה זמן ניתן הרשיון לשימוש בקנאביס?

ההחלטה הינה של משרד הבריאות. לרוב לחצי שנה והחידוש לעוד חצי שנה. לאחר שני חידושים ניתן להאריך הרישיון לשנה נוספת. כדי לבצע חידוש רישיון דרוש ביקור במרפאת ד"ר דרור רובינסון. אנו מבקשים לקבוע תור לפחות חודשיים מראש לפני התאריך בו יפוג הרישיון כדי להבטיח רצף טיפולי נאות.
במידה ואין תור זמין יש לפנות לאופאל כדי להוציא בקשה להארכה מנהלית בטלפון

מה קורה כאשר המינון לא מספיק?

נשמח לראות אותך שוב במידה ויש הטבה בטיפול בקאנביס אך המינון אינו מספק. יש להביא טופס של שאלון BPI ויש למלא שני שאלונים:
1. שאלון המתאר תגובה לטיפול עם הסם
2. שאלון מצב הכאבים כאשר אין טיפול עם הסם
כמו כן חשוב לראות טבלת צריכה למשך השבוע האחרון כדי להחליט אם הצריכה הינה נכונה מבחינת פיזור הסם לאורך היום.
בנוסף חשוב להביא סיכום מידע רפואי מרופא משפחה וכן דו"ח ניפוק תרופות מעודכן.
במידה ויש אכן עדות לצורך בהגדלה של מינון הסם, אפנה בבקשה למשרד הבריאות לאשרה.

בכמה מעלים מינון?

בכל עליית מינון יש צורך בבדיקה על ידי ד"ר דרור רובינסון. ניתן לבקש העלאה של 10 גרם בכל פעם (מנון חודשי התחלתי הינו 20 גרם לחודש).
יתכן צורך באישור של פסיכיאטר המומחה להתמכרויות כדי לשלול מצב של התמכרות.
כמו כן אין לנהוג או להפעיל מכשירי כח בעת שימוש בסם המסוכן קנאביס. יש להיזהר בפרט כאשר מעלים מנון מפעולות אלו.