על הקשר בין תזונה לבין הזדקנות ומחלות הזקנה

תזונה והזדקנות

בעולם המערבי אנו נחשפים יותר ויותר לסדרה של מחלות אשר לכאורה שונות זו מזו אך נראה שיש להן קשר הדוק זו לזו. הכוונה הינה למחלות ניווניות של המוח כגון דמנציה, התקפי לב, סתימה של עורקים בגוף, ושחיקה של סחוס במפרקים.  בזמן שברפואה קונבנציונלית הטיפול במחלות אלו נחלק בין רופאים שונים עם מומחיות שונה, נראה כי השורש של מחלות אלו נובע בעיקר מנזק חמצוני של הרקמה.

מהו נזק חמצוני לרקמות?

שחרור של רדיקלים חופשיים (מולקולות המכילות אלקטרון עודף ונוטות לפגוע בחלבוני הגוף) נגרם לעיתים קרובות בגלל חמצון לא מלא במיטוכונדריות.  המיטוכונדריות הינן מעין בתי חרושת של הגוף שמייצרות דלק לתאים – בדרך כלל חומר שנקרא ATP ומאפשר ייצור של חומרים על ידי התאים ופעילות תאים.

אילו חומרים קשורים לנזק חמצוני?

ידוע היטב כי חלק מחומרי המזון אותם אנו צורכים גורמים לעקה חמצונית (נטיה של הגוף ליצר רדיקלים חופשיים ולפגוע בתפקוד התאים).  ישנו הבדל מהותי בין שמנים שונים כאשר חלק מן השמנים כגון קנולה גורמים לתופעות דלקתיות בזמן ששמנים אחרים כגון קוקוס או שמן זית טרי בכבישה קרה הינם נוגדי דלקת וחמצון.

האם ניתן לעכב תהליך הזדקנות?

מאמרים רבים הוכיחו בחיות שונות (מתולעים ועד עכברים) כי ניתן לעכב הזדקנות על ידי צמצום צריכה קלורית (CALORIC RESTRICTION).  בחודש אפריל 2018 התפרסם לראשונה מחקר פורץ דרך שבדק נושא זה בבני אדם.

תוצאות מחקר CALERIE – המחקר שהתפרסם ב 22 במרץ 2018 בעיתון Cell Metabolism . במשך שנתיים, השוו אנשים במשקל תקין בין תזונה בצריכה קלורית מלאה לבין תזונה מופחתת קלוריות (85% מן הקלוריות המומלצות). לדברי החוקרת, פרופסור רדמן, נמצא כי הגבלה של צריכה קלורית לתקופה של מספר שנים מאיטה את המטבוליזם הבסיסי של בני אדם.  עקב כך נוצרת הגנה ממחלות ניווניות כגון סרטן, טרשת עורקים, סוכרת, פרקינסון ואלצהיימר.

נראה כי הגבלת צריכה קלורית הינה הדרך להוריד את העומס החימצוני מרקמות ועל ידי זה לדחות הזדקנות ולמנוע תחלואה הקשורה להזדקנות.

האם ישנן שיטות לחקות מצב של חוסר קלורי?

היות וכולנו אוהבים לאכול (בעיקר בפסח) הרי יש קושי להגביל בצורה פרקטית את צריכת הקלוריות של בני אדם.  הקושי רב במיוחד באנשים חולים שלרוב נוטים לא לציית בקפדנות להמלצות רפואיות. מסיבה זו קיים ענין רב לנסות למצוא שיטות להאטה של הזדקנות ללא צורך בהגבלה קלורית קשה יחסית ליישום.

אחד המאפיינים של אנשים החולים במחלות ניווניות (כאמור אין הבדל גדול ככל הנראה בין המחלות השונות) הינו חוסר ביכולת לנטרל רדיקלים חופשיים.  בעיה זו גורמת מחד גיסא לשחיקה של סחוסי הברך עד למצב של צורך בניתוח החלפת ברך (הקליקו כאן לקריאה על הטיפולים החדשניים בכאבי ברכיים) ומאידך גיסא למחלות שונות כולל סוכרת, מחלת לב, טרשת עורקים, ודמנציה.

חוסר יכולת זו גורם גם לפגיעה בתהליך שקרוי אוטופאגיה.  מהו תהליך זה? מדובר למעשה בניקוי של הגוף מתאים חולים ופגועים.  כאשר תהליך הניקוי נפגע נגרם נזק שגורם לבסוף למחלות שונות בגלל קיום תאים חולים שאינם מתפקדים כשורה.

אוניברסיטת קולורדו בבולדר, פרסמה בחודש אפריל מחקר פורץ דרך Nature Communications, 2018 המראה כי תוסף מזון גורם לחיקוי מצב של חוסר קלורי.

תוסף המזון קרוי ניקוטינאמיד ריבוזיד ונראה כי הוא גורם לאותה השפעה מטבולית כשל הגבלת צריכה קלורית. המנגנון נראה על ידי העלאה של כמות NAD +

פרופסור סילס מתאר כי מדובר במחקר הראשון אי פעם בבני אדם ונמצא כי מתן גרם ליום של תוסף התזונה הגן בפני הזדקנות של הגוף.  בצורה מעניינת באנשים עם יתר לחץ דם נגרמת ירידה של 10 ממ כספית בעת נטילת התוסף.  ממצא זה מתרגם לירידה של 25 אחוז סכון להתפתחות התקפי לב.

כפי שציינתי בעבר דרכים אחרות לשפור מאזן NAD+ בגוף הינן טיפול באוזון (הקליקו כאן לקריאת הכתבה של ד"ר דרור רובינסון בנושא הטיפול באוזון שפורסמה באתר "הארץ") ואולי גם בתא לחץ.