הזרקות PRF לטיפול בכאב

השימוש בשיטת הזרקת פלזמה עשירה בטסיות דם נכנס כעשרים שנה לטיפול בשלל בעיות בתחום פציעות הספורט והאורתופדיה. הסיבה לנטייה לשימוש ב PRP ממקור עצמי לעומת הזרקה של סטרואידים שמהוות את הטיפול הבסיסי המקובל בקופות החולים, הינה הסיכון של הזרקה של תרופה עם תופעות לואי ידועות. תופעות הלואי של סטרואידים כוללות קרע של גידים, זיהומים והחמרה של התהליך הניווני של המפרקים. בנוסף, ישנו סיכון ליציאה מאיזון של סוכרת עקב הטיפול בסטרואידים. לכן, למרות שזריקות המכילות סטרואידים (דיפרוספן או דפומדרול) הינן הסטנדרד הטיפולי המקובל ברפואה ציבורית, מטופלים רבים מחפשים פתרון יותר הוליסטי ופחות תרופתי עם פרופיל בטיחות טוב יותר. בזריקת PRP ריכוז טסיות הדם הוא רב יותר מאשר ריכוזו בדם באופן רגיל ולכן יכול להאיץ את תהליך הריפוי יותר מאשר שטף דם רגיל (המטומה). בדם ישנם נוזלים וכן מספר סוגי תאי דם כולל תאי דם אדומים שנושאים חמצן, תאי דם לבנים שעלולים לגרום לדלקת, וכן טסיות דם שמעודדות קרישת דם. כאשר יש פצע ברקמה, שטף דם עוזר לרפא את הרקמה על ידי האצה של נדידה של תאי גזע שיוצרים רקמה חדשה. נראה כי לנוזל עצמו יש פוטנציאל ריפוי רב במגוון רחב של פציעות, מחלות ותופעות גופניות.

כיצד מתבצע הטיפול?

במהלך הטיפול הרופא שואב דם מווריד בזרוע המטופל ומעביר אותו לצנטריפוגה מיוחדת לשם הפרדה לשכבה של תאי דם, שכבה של פיברין מעורב בגורמי הצמיחה והטסיות וכן שכבה של נוזל עני בטסיות. מהן הזרקות PRP לטיפול בכאב אורתופדי בהמשך הרופא שואב את השכבה האמצעית העשירה בטסיות דם ולאחר מכן מזריק למקום הטיפול. הזרקות PRP ההזרקות דורשות דיוק מרבי ולכן מתבצעות בהנחית מכשיר אולטרסאונד הממקם את האזור המטופל ומוודא שהמחט מגיעה למיקום הנדרש. אולטרסאונד לפני זריקות PRP לפני ההזרקה ניתן לבצע אלחוש מקומי של אזור ההזרקה אם כי לרוב אין בכך צורך והחשש הוא מדילול הג'ל על ידי חומר האלחוש המקומי.

PRF לעומת PRP

PRF הינו ג'ל של פיברין עשיר בטסיות לעומת PRP שזה פלזמה עשירה בטסיות. השיטה הישנה יותר הינה שיטה של PRP. יתרונות וחסרונות של הזרקות PRP היתרון של השיטה הישנה הינו שאין צורך במכשור מיוחד. החיסרון של השיטה הוא הקושי לנבא מה תהיה התוצאה של הבידוד. בחלק מן המקרים כמות הטסיות נמוכה, וכמו כן כאשר הטסיות אינן מצויות בתוך ג'ל הן יוצאות ממקום ההזרקה במהירות. לכן, בשנים האחרונות נעשה שימוש בשיטה מתקדמת יותר שפותחה על ידי ד"ר שוקרון מצרפת. שיטה זו מבודדת פיברין ביחד עם גורמי צמיחה וטסיות. המכשור המיוחד מאפשר הגדרה של ג'ל בצמיגות שמאפשרת הזרקה. לשם כך ישנן תוכניות שונות לנשים ולגברים.

למי מתאים הטיפול?

הזרקה של גורמי צמיחה אלו יכול להועיל לכאבים הנובעים מנזקי גידים, קרעים של גידי הכתף, דורבן בכף הרגל ודלקת של פציה פלנטרית, כמו גם דלקות בגיד אכילס, קרעים ברצועות הברך, דלקות מפרקים שונות וקרעים בשרירים. בנוסף ניתן להועיל לתסמונות של לחץ עצבי כגון לחץ של התעלה הכפית, או לחץ עצבי בשורשים הצואריים או המותניים. הטיפול מביא לתיקון עצמי של הרקמות, בעיקר עקב הפחתה של תהליכים דלקתיים. במקרה של קרעי שריר הטיפול תורם לחזרת השריר למבנה התקין שלו. ההזרקות מסייעות גם למקרים של שברי מאמץ ומביאות לקיצור משך ההחלמה בשברי מאמץ.

כמה טיפולים צריך?

לרוב בין 1 ל 3 הזרקות מספיקות, תדירות ההזרקה הינה פעם ב 3 עד 4 שבועות.

האם ניתן להועיל לכאבי גב או צואר?

התשובה הינה חיובית, ניתן להועיל במקרים של גירוי עצבי משני ללחץ בעמוד שדרה. הזרקות PRF לטיפול בכאב כרוני   התגובה הצפויה הינה מיטיבה בגלל ההשפעה האנטי דלקתית של המוצר לפי שיטתו של ד"ר שוקרון. וזאת בניגוד לשיטה הישנה יותר של PRP אשר בחלק מן המקרים עלולה להחמיר את הדלקת עקב נוכחות של תאי דם אדומים.

סיכונים בזריקות PRF לטיפול בכאב:

בכל הזרקה יכול להתפתח זיהום של מיטת ההזרקה. השכיחות הינה נמוכה ביותר במקרה של הזרקה של דם עצמי בעיקר בגלל השיטה של ד"ר שוקרון בה אין חשיפה לאטמוספרה של הדם והחומר מוזרק כך שמובטחת סטריליות של החומר. מכיוון שההזרקה היא של דם המטופל עצמו, רמת הסיכון נמוכה מאוד ולא מתועדות כמעט תופעות לוואי וכמובן אין תגובה אלרגית לחומרים.