מי זכאי לטיפול בקנאביס רפואי בשנת 2021 בישראל

כידוע השימוש בקנאביס רפואי נמצא במסגרת פיקוח של משרד הבריאות דרך היחידה לקנאביס רפואי (יק"ר)

ישנן מספר התוויות לשימוש בקנאביס רפואי בישראל לפי הנחיות משרד הבריאות בנוהל 106

התוויה למטופל אונקולוגי

ניתן לאשר טיפול במטופלים אונקולוגיים בשלושה מצבים:

• בזמן טיפול כימי ועד חצי שנה לאחר טיפול כימי כטיפול בתופעות לואי של כאבים ובחילות. אין צורך לנסות תרופות אחרות בטרם התחלת הטיפול.
  • מותר להמשיך את הרישיון לקנאביס רפואי במידה ויש התוויה לדעת רופא מטפל. התוויה כזאת הינה לעיתים קרובות השילוב של פגיעה עצבית הנובעת מטיפולים כימיים וגורמת לשריפה ברגליים, ירידת תחושה בגפיים, תחושה של עייפות וחולשה ולעיתים משולבת בדיכאון וחוסר תאבון.
  • מצב שלישי הינו במטופלים עם גידול מפושט לצורך הקלה בכאבים ושיפור תאבון וחיוניות.

טיפול בקנאביס למטופל בתחום הגסטרואנטרולוגיה:

תחום הגסטרואנטרולוגיה נכלל במסגרת הטיפולים בקנאביס רפואי אם מתקיימות מספר נסיבות:

1. קיום מחלת מעי דלקתית מסוג קרוהן או קוליטיס
  2. העדר תגובה לטיפול נוגד דלקת של לפחות חודשיים
  3. לא קיימת אופציה ניתוחית לכריתה של קטע מעי קצר

התוויות אלו אינן כוללות מחלת מעי תפקודית IBS כמו גם התוויות אחרות בתחום הגסטרו כגון אנורקסיה, חוסר תאבון קיצוני וירידה במשקל (זהו סיבוך אופייני של טיפול ממושך בתרופות נגד כאבים כגון אוקסיקודון (Oxycodone) או מורפיום)

הטיפול בתחום הגסטרו דורש מעקב צמוד של רופא גסטרו כדי לשלול אפשרות של החמרת המחלה הדלקתית למרות מיסוך הכאבים בעזרת הקנאביס. יש כמובן להמשיך טיפול תרופתי כמקובל במחלה.

טיפול בקנאביס עבור תחום הכאב:

זהו התחום בו העזרה על ידי קנאביס רפואי הינה הנפוצה ביותר. כ 85% מן המטופלים בקנאביס רפואי מלינים על כאב כרוני.  כאב כרוני הינו מחלה בפני עצמה ללא קשר מיוחד לסיבת הכאב המקורית.  אנשים הסובלים מכאב כרוני מטופלים לרוב בתרופות בעלי מאפיינים פסיכואקטיביים (תרופות נגד דכאון, SSRI, תרופות נגד אפילפסיה, ותרופות נרקוטיות שונות). השלוב בין הכאב הממושך, התרופות והפרעת השינה הנובעת מן הכאבים גורם לעיתים קרובות לשינוי אישיות ויכולת תקשורת בין אישית לקויה.

הדרישות כדי לאשר קנאביס רפואי כטיפול בכאב כרוני, הינן דבר ראשון טפול במשך שנה בכאבים במרפאת כאב (או נוירולוג או אורתופד) וכן מיצוי של טיפול תרופתי.  נושא זה הינו חשוב לצורך אישור הטיפול בקנאביס שמהווה חלופה רק לאחר שטיפול מקובל יותר כשל.

דרישה חשובה נוספת הינה היות הכאב ממקור אורגני נוירופתי ברור.  בהקשר זה יש לציין כי כיום (בניגוד למצב לפני עשור) ידוע כי חלק גדול מן הסובלות (והסובלים) מפיברומיאלגיה, מראים סימנים לנוירופתיה של סיבים דקים.  נוירופתיה כזאת ניתנת להוכחה בביופסיה של עור (בדיקה שנעשית בהרבה בתי חולים כולל וולפסון ושיבא באזור המרכז).

כדי לנטר את ההשפעה של הטיפול בקנאביס רפואי קיימת דרישה למילוי שאלון של עוצמת כאב הקרוי BPI.  שאלון זה בודק את משמעות הכאב הן מבחינת עוצמה והן מבחינת התערבות באיכות החיים.  מניסיון עם כ 5000 מטופלים, אומר ד"ר דרור רובינסון, אני יכול לציין כי טיפול בקנאביס רפואי מסוגל להוריד את עוצמת הכאב בממוצע ב 6 דרגות מתוך 10 (בניגוד לרוב הכדורים הפרמקולוגיים שמביאים לרוב לשפור של לא יותר מ 2-3 דרגות בכאב כרוני).

טיפול בקנאביס עבור תחום מחלות זיהומיות:

במטופלים הסובלים מכשל חסוני נרכש (HIV  או איידס) יש מקום לטפול בקנאביס רפואי במקרים של כאב, ירידה קיצונית במשקל (יותר מ 10 אחוז משקל גוף) כמו גם הפרעות אכילה.

טיפול בקנאביס רפואי עבור תחום נוירולוגי

קנאביס רפואי מאושר לטפול בכאבים הנובעים מהתכווצויות שרירים כמו במחלת הפרקינסון.

בנוסף ניתן לאשר קנאביס רפואי במטופלים עם טרשת נפוצה וכאבים או ספאזם שרירים.

במקרים אלו חשוב להמשיך במעקב של נוירולוג מטפל מדי שלושה חודשים כאשר הטיפול בקנאביס הינו בשלוב עם הטיפולים המקובלים למחלה ואינו נועד להחליף טיפולים אלו.

מטופלים מתחום הנוירולוגיה אחרים היכולים להנות מהקנאביס הינם אנשים עם שתוק מוחין הסובלים לעיתים קרובות מכאבים, כמו גם אנשים לאחר אירוע מוחי ושיתוק חלקי. לרוע המזל, ההתוויה אינה בתחום הנוירולוגי אלא בתחום הכאב ולכן יש למצות טיפול תרופתי בטרם החלטה במקרים אלו. יש לזכור כי אחד הסבוכים של טיפול בקנאביס עלול להיות התכווצות כלי דם במוח ונזק עצבי ולכן עוד לפני קבלת החלטה, יש לשקול בזהירות את הטיפול לאור סיכון זה.

במחלת טורט, קנאביס יכול להקטין את מספר הסימפטומים ולכן מדובר בהתוויה מאושרת. אישור הטיפול דורש המלצה של נוירולוג ופסיכיאטר.  יש לבחון אפשרות של טיפולים שגרתיים לפני הבחירה בטיפול בסם הקנאביס הנחשב לסם מסוכן במדינת ישראל.

טיפול בקנאביס למחלת הכפיון – אפילפסיה

אחד התחומים הנתונים ביותר במחלוקת הינו תחום המחלות הכפיוניות. מאז המקרה של הנערה שרלוט פיג'י (Charlotte Figi) בקולורדו בארצות הברית ישנו דימוי ציבורי ותמיכה של FDA בשימוש במוצרי קנאביס מסוימים כדי לדכא אפילפסיה , זאת במקרים קיצוניים בהם נכשלו טיפולים אחרים.

כיום ההנחיה של משרד הבריאות הינה לאשר טיפול קנאביס באפילפסיה קשה הגורמת להשפעה מהותית על חיי היום יום במשך שנתיים לפחות. ההנחיה אומרת כי יש לנסות טיפול בלפחות חמש תרופות נוגדות כפיון אחרות לפני בחירה באופציה של קנאביס.

חשוב מאוד להמשיך מעקב צמוד של נוירולוג מומחה לאפילפסיה בזמן טיפול בקנאביס, עקב הסיכון הכרוך בו.

כמו כן ישנה דרישה להמשך מעקב צמוד של נוירולוג כל שלושה חודשים.

דרישה נוספת הינה הערכה של פסיכיאטר לפני החלטה לגבי טיפול בקנאביס.

בילדים, המעקב וההמלצה הינה של נוירולוג ילדים. ישנה התוויה למטופלים קטינים הסובלים מאפילפסיה קשה בלתי נשלטת, לאחר כישלון טיפולים מקובלים בלפחות חמש תרופות ובכללם עמידות או אי-הצלחה באחד או יותר מהבאים: דיאטה קטוגנית, קוצב וגאלי, ניתוח.

קנאביס רפואי עבור תחום הרפואה הפליאטיבית (טיפול תומך למניעת סבל) \ גריאטריה

ישנה התוויה במטופלים בהם תוחלת החיים הינה חצי שנה או פחות, המטרה הינה להקל על תזונה, שמירה על מצב רוח ומניעת בחילות והקאות.

קנאביס רפואי עבור תחום מחלות הנפש:

קנאביס, בהיותו תרופה פסיכואקטיבית,(חומר שנועד להשפיע על מערכת העצבים המרכזית על מנת לגרום לשינוי בתפקוד המח) הינו מסוכן במצבים של מחלות נפשיות ועלול אף לגרום להתפרצות או החמרה של מחלות כאלו.  התוויה מאושרת כיום לטיפול בקנאביס הינה PTSD הפרעת דחק אחר חבלתית. הטיפול בקנאביס אפשרי במידה וישנה המלצה של פסיכיאטר עם התחייבות למעקב צמוד. כמו כן יש למלא טופס פסיכיאטרי ייעודי.

ניתן לשקול טיפול בקנאביס רק לאחר כשלון של 3 סוגים לפחות של טיפולים פסיכולוגיים כמו גם לפחות שלוש תרופות לתקופה של חודשיים לפחות כל אחת.

דרישה נוספת הינה קביעה של 30% נכות נפשית וכן היות הבעיה הנפשית האחר חבלתית בדרגת חומרה קשה עם הפרעת תפקוד בינונית לפחות.

טיפול בקנאביס לתחום הספקטרום האוטיסטי:

החידוש הגדול בשנת 2021 הינו התוספת של התוויה לטיפול באוטיזם על ידי קנאביס רפואי. ההמלצה מתבססת על מוצר ספציפי סליקסיר של חברת BOL. מוצר זה, בצורת שמן, מאפשר הפחתה משמעותית של הסימפטומים בערך ב- 50% מן הנפגעים.

חלק מן המטופלים גם יכול לוותר על תרופות אנטי פסיכוטיות ונוגדות דכאון. יש לזכור כי התגובה הינה מאוד משתנה בין מטופל למטופל ומדובר בניסוי וטעיה. לא ניתן בשום אופן להבטיח שיפור ואיננו יודעים מה תהיינה ההשפעות לטווח ארוך של השימוש בקנאביס (בכל ההתוויות) בפרט בילדים על הספקטרום.

ועדת חריגים:

בעוד שההתוויות לטיפול בקנאביס רפואי מייצגות עבודת מטה מעמיקה של משרד הבריאות ומבוססת על ידע רפואי קיים, ישנם לרוע המזל מצבי ביניים ומחלות שאינן נכללות בהתוויות אלו.  במקרים שישנה התוויה חריגה, ניתן לבקש אישור חריג ממשרד הבריאות לאחר מילוי המלצה של רופא מטפל.

חלק מן ההתוויות החריגות בהן נתקלתי בשנות עבודתי בתגובה טובה של קנאביס הינן: דמנציה, מחלות עור כגון פסוריאסיס והידראדיניטיס סופורטיבה כמו גם מחלות נדירות שאינן מוגדרות היטב בתחום האוטואימוני והאלרגיה.

יש לזכור כי במצבים אלו הטיפול יכול גם להזיק היות והידע הרפואי מאוד מצומצם. עם זאת, היות וחלק מן המטופלים מאוד סובלים ולרוע המזל קצרה יד הרפואה מלהושיע, יש מקום לפנות במצבים חריגים אלו לוועדת חריגים.